zondag 20 december 2020

Festival of Lessons and Carols AFGELAST

zondag 20 december 2020
 Kerkzaal Petrakerk, Dennenlaan 5

Volgens Engels gebruik wordt, door middel van koor- en samenzang en een aantal Bijbellezingen, het verhaal verteld van de geboorte van Jezus en de aanloop daarnaar toe. Het Veenendaals Kamerkoor zingt muziek van onder meer Gustav Holst, Morten Lauridsen en John Tavener. Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting, onder het genot van warme chocolademelk en glühwein. Een Britse kersttraditie. In 1880 introduceerde de bisschop van Truro, Edward White Benson, op Kerstavond een nieuwe liturgie. Deze werd door de Anglicaanse Kerk overgenomen en maakte ook binnen de Rooms-Katholieke en de Lutherse Kerk haar opwachting. Nog steeds worden in Engeland op Kerstavond op veel plaatsen Festivals georganiseerd. Ook buiten Engeland is deze traditie op of rond Kerstavond overgenomen, al is de vorm van de diensten verschillend. Veenendaals Kamerkoor o.l.v. Herman Mussche en Bert Wisgerhof op orgel. (inloop vanaf 15:00 uur)